Mowl

Als ik niet leef, ga ik dood.


De opdracht

foto
Een vreemd woord is als een onscherpe foto. Karl Heinrich Waggerl (1897-1973)

De man stond met af­hangende armen en zweeg vooral. Hij keek toe hoe z’n vrouw de bezoekers van de barak waar­schuwde.

“Kijk uit.” deed ze. “D’r zit gloeiend hete olie in de wok­pan.” Om te ver­volgen met: “Ik kom hier altijd. Daarom vroeg ze of ik.” De zin maakte ze af met ’n hoofd­knikje. Dat zei alles.

Wie ze was, werd niet duidelijk — maar dat was ook niet belang­rijk. Belang­rijk was dat we gewaar­schuwd werden voor de hete olie in de wok­pan. Je moest d’r toch niet aan denken wat d’r anders allemaal zou kunnen gebeuren.

De man begreep dat maar al te goed en zweeg daarom. Z’n afhangende armen mar­keerden z’n over­gave aan ’t onvermijdelijke, ’t hogere. Dit zwijgen sprak.

[“Kijk uit voor de hete olie.” waarschuwde de vrouw de moeder die d’r dochter voor ’t fornuis wilde foto­graferen. De man deed ’n stap achter­uit. “O ja.” zei de vrouw en ging ook even opzij.]

  1. Hete olie. Je zou er trek van krijgen…

    {Mowl: bitterballen?}

  2. Ook op de kerstmarkt in Wittebrink (Angerlo) geweest?

    {Mowl: nee. Jij?}

  3. Werd er naast het maken van foto’s ook nog wat bereid in die wok-pan met hete olie?

    {Mowl: geen idee; we zijn niet lang genoeg gebleven.}

  4. Wellicht was de olie voornamelijk bedoeld om de vrouw in kwestie bezig te houden.

    {Mowl: ik had op pangsit gehoopt.}

Plaats een reactie

Ontdek meer van Mowl

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag