Mowl

Als ik niet leef, ga ik dood.


De paradox van de pretentie en het verlangen

platen
Geest en kennis van de schrijver blijven in zijn boeken bewaard, veilig voor de ongunst der tijden en in staat om steeds te herleven. Francis Bacon(1561-1626)

Hij liep er zomaar in ’t wild, tussen de pinda­kaas en de fles­sen huis­wijn, de grijze schrijver, park­poëet en liedjes­maker. Ik stootte Brrrr aan.

“Kijk es.” siste ik. Brrrr keek.

“Verrek.” fluisterde ie. “Da’s Cees van der Pluijm.” Hij volgde ’n ogenblik diens gangen. “Jullie twitteren toch?” Ik knikte.

“Mmm.” knikte ik. “Maar ik heb ‘m ook wel es in ’t echt gesproken.” moest ik kwijt. Brrrr duwde ’t wagentje verder. Ik liep met ‘m op. “Ik geloof niet dat ie me nog herkent.”

“Logisch.” vond Brrrr. “Iemand van zo’n statuur, die kan onmogelijk al z’n fans onthouden.” We sloegen ’n ander pad in. Ik sloeg m’n ogen neer.

“Da’s waar.” bekende ik.

[Bij de kassa kwamen we naast mekaar te staan, de grote scribent en ik. Nou ja, d’r stonden twee rijen tussen ons. Ik hoopte maar dat d’r ’n beetje talent zou overspringen.]

  1. Het lijkt verdorie wel of de grote auteur zélf zijn wikipagina heeft geschreven! 😉


    {Mowl: ja, goed hè?}

  2. Being yourself is
    original enough.

    {Mowl: ik zal ’t ermee moeten doen.}

  3. twitter ik snap nog steeds de lol er niet van

    {Mowl: gewoon. ’t Is weer ’n methode om de hippen van de kippen te scheiden.}

  4. Wat een teleurstelling.

    {Mowl: dat van dat talent?}

    1. Nee, het negeren…

      {Mowl: o.}

  5. Zijn stukjes in de GayKrant vind ik vooral erg irritant. Is die man een schrijver?

    {Mowl: jazeker. (Ben jij die abonnee van de GK?)}

    1. Nee, ik lees hem op het werk (echt waar).

      {Mowl: wat moet OB met de GK?}

  6. @peer: Mijn stukjes irritant? Daar moet ik eens iets aan doen dan. Een schrijver? Nee, godzijdank niet. Gademann daarentegen… ja, dat is een echte. Ik buig me diep in het stof voor hem. Heeft hij al een wikipagina?

    {Mowl: nog niet — hoe doe ik dat?}

    1. Ik vind het jammer dat de GK (Pluijm incluis) onder invloed van de moslims in Nederland zo naar rechts opschuift. Sommige artikelen zouden zo uit de mond van Wilders kunnen komen.

      {Mowl: ik laat jullie dit even onder mekaar uitvechten.}

      1. Ik naar rechts opschuiven? Integendeel. Ik ben linkser dan ooit en word dan ook nauwelijks geduld door veel GK-lezers.

      2. Dat doet me deugd. En dit hebben ze geplaatst?

      3. Natuurlijk, ze hebben nog nooit iets geweigerd, al was het nog zo links of ant-monarchistisch.

        {Mowl: zijn jullie nu weer vriendjes?}

      4. Ik realiseer me nu pas dat je een mening over mijn opvattingen hebt, maar de columns blijkbaar niet leest, gezien de vraag of ze die Wilders-column ook geplaats hebben…

        {Mowl: oei. Hij heeft je door.}

      5. Sinds ik mijn abonnement heb opgezegd, mis ik nog wel eens een nummer…

        {Mowl: vreemd. Als ik ’n abonnement opzeg, mis ik meestal
        alle nummers.}

      6. Dan zeg ik graag mijn abonnement op jouw oordeel op.

        {Mowl: wat? Je broodheer verlaten?}

      7. Sinds wanneer is peer mijn broodheer?

        {Mowl: o, verkeerd gelezen. Neem me niet kwalijk.}

  7. “Ik hoopte maar dat d’r ’n beetje talent zou overspringen”
    Helaas, ik schrijf nog geen haar beter.

    {Mowl: kwapoets.}

    1. Che cosa è kwapoets?

      {Mowl: snaak, grapjas, olijkerd.}

    2. Zeer vereerd.

      {Mowl: pagadder.}

      1. Pagadder? Klein kind?

        {Mowl: als in guit.}

      2. Snaak, grapjas, olijkerd, guit… Ik ben in jaren niet zo vleiend betiteld. Wat rest me nog? Schelm? Schavuit? Rekel? Beduidend beter dan een koninklijke onderscheiding (die ik toch nooit krijg, want H.M. is not amused vanwege mijn columns).

        {Mowl: ik doe m’n uiterste best om Haar niet te schofferen. ’n Decoratie past me wel.}

  8. Cees is hard op weg naar een high-score in de categorie ‘veelzeggend’.

    {Mowl: en jij verliest terrein.}

    1. Ja, maar met dit soort opmerkingen blijf je me wel voor.

      {Mowl: goed zo, strijdt maar om de topplaatsen.}

Plaats een reactie

Ontdek meer van Mowl

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag