Mowl

Als ik niet leef, ga ik dood.


Drieletterwoord

knijper

Wie niet heeft nagedacht over taal, heeft helemaal niet nagedacht. Alain (1868-1951)

“Wat heb je eigenlijk gekregen voor je verjaar­dag?” vroeg collega R.

“’n Puree­knijper.” zei ik.

“’n Wat?”

“’n Puree­knijper.” herhaalde ik. “Om puree te maken.” Collega R fronste zijn voor­hoofd.

“Wat knijpt die knijper dan?” wilde ie weten.

“Aard­appels.” zei ik. Collega R hoefde niet na te denken.

“Dat is dan dus ’n aardappel­knijper.” con­sta­teerde hij.

“Euh, ja.” zei ik.

[Ik kan dat dus helemaal niet hebben, hè. Dat ik iemand taal­kundig gelijk moet geven. Zeker niet wanneer ’t collega R is.]

  1. wie is Alain? iemand die over de Franse taal nadenkt????????
    non, je rigole

    {Mowl: Alain is ’t pseudoniem van Émile Augiste Chartier, ’n filosoof die leefde van 1868 tot 1951.}

  2. Ik had hier nog nooit van gehoord

    {Mowl: je bent niet de enige, heb ik gemerkt.}

  3. What’s wrong with a normal potato-masher ?
    Much handier.

    {Mowl: ’n puree-, euh, aardappelknijper geeft een veel luchtiger resultaat. En is zeker zo makkelijk.}

  4. Jean d'Artagnan Avatar
    Jean d’Artagnan

    Wie wil er nog een knoflookpers als je een aardappel/puree knijper kan krijgen??

    Trouwens, volgens mij vroegen R en ik (want ik was er bij!!) ons in eerste instantie af waarom in godsnaam puree diende te worden geknepen…..

    {Mowl: realiseer je je dat je nu definitief te boek staat als Collega J?}

  5. Wat moet jij in godsnaam met een pureeknijper. Volgens mij heb jij meer aan een katknijper… knijpkat.

    {Mowl: en waarom dan wel?}

    1. Omdat je dan kunt zien in het donker. Koken lukt toch niet.

      {Mowl: juist ja.}

  6. Is het eigenlijk niet een aardappelpers?

    {Mowl: euhm, uh.}

  7. What a nice and personal present !
    I thought Brrrr did the cooking.
    It’s like the man who gave his wife
    cigars for her birthday.

    {Mowl: d’r zijn ook vrouwen die sigaren roken. En ik kook ook.}

  8. Kun je met de pureeknijper ook andere zaken dan aardappel pureren? Volgens mij wel. Dan is het dus wèl een pureeknijper. Of zat er nog een begeleidend infokaartje/boekje bij?

    {Mowl: als je belooft ’t niet verder te vertellen — ik heb de verpakking d’r bijgehaald. En daar stond Kartoffelpresse op. Maar wat weten die Duitsers nu eigenlijk helemaal?}

    1. Nou ja, als het al puree is, is het knijpen daarvan een vrij zinloze bezigheid…

      {Mowl: zucht. Nou weet ik ’t wel.}

    2. Gewoon voor de zekerheid: een aardappelpers dus eigenlijk.

      {Mowl: wil je ruzie?}

  9. Ben blij dat ik geen keukenprinses ben. Dan hoef ik ook mijn hoofd niet te breken over het feit of het nu een aardappel/puree/dinges perser is of niet 🙂

    {Mowl: ’n keukenprinses breekt haar hoofd niet, maar gebruikt ’t ding gewoon.}

Plaats een reactie

Ontdek meer van Mowl

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag