Mowl

Als ik niet leef, ga ik dood.


кроткая

Die man heeft meer intelligentie dan zijn karakter kan verdragen. Fjodor M. Dostojewski 
Die man heeft meer intelligentie dan zijn karakter kan verdragen. Fjodor M. Dostojewski 

Op een bankje bij het park zat een zwerver. Ik kende de man wel – nou ja, ik had hem daar wel vaker zien zitten, meestal in gezelschap van een blikje bier ofzo. Of twee. Dit keer was hij verdiept in een vuistdik boek. Dat moest een vergissing zijn, dacht ik vooringenomen.

“Pardon.” onderbrak ik zijn concentratie. De man keek. “Mag ik vragen wat u daar leest?”

De zwerver blikte eens op de kaft, met een duim tussen de bladzijdes waar hij gebleven was.

“Dostojewski.” zei hij, zonder me te vragen waar ik me mee bemoeide. “Schuld en boete.” Ik was onder de indruk.

“Zo!” zei ik daarom. De zwerver opende het boek bij de duim.

De gebroeders Karamazov was beter.” zei hij, waarna ie zich weer terug over zijn verhaal boog.

[Zijn lichaamshouding vertelde me dat ik hem lang genoeg had lastig gevallen en dat ik maar beter kon vertrekken.]

  1. Toon mij Uw boekenkast en ik vertel U wie U bent.

    {Mowl: o jee.}

  2. Jean d'Artagnan Avatar
    Jean d’Artagnan

    bevooroordeeld?

    jij???

    neeuh……

    {Mowl: ik doe m’n best.}

  3. Ik ben veel benieuwder wie al die boeken in een vuilnisbak in het park flikkert…

    {Mowl: ik zal es opletten.}

  4. Had-ie’m in’t Russisch zitten lezen dan was het helemáál indrukwekkend geweest.

    {Mowl: dan had ik ’r misschien zelfs ’n foto van durven maken.}

  5. Zelfs zwervers kunnen lezen

    {Mowl: zwerver waren ook ooit leerplichtig.}

  6. Zo zie je maar weer: het is een vrijwillige keuze.

    {Mowl: dat durf ik niet te beweren.}

    1. Leestip voor Twotone : Van Miljonair Tot Krantenjongen door Sander de Kramer

      {Mowl: de moeite van ’t lezen meer dan waard.}

Plaats een reactie

Ontdek meer van Mowl

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag